torsdag 21 november 2013

Reklam och val

Läste något om att Vänsterpartiet i Stockholm vill förbjuda reklam på offentliga platser, vilket är fullt förståeligt eftersom det ger ökat utrymme för agitatorisk graffiti som uppmanar till KAMP mot olika saker. Själv undrar jag mest varför så mycket reklam ska vara så urbota dum. Såg just en reklamsnutt från en bank där en bankman beskriver sitt arbete som i det närmaste ett religiöst kall. Men ärligt talat här, för den som händelsevis tycker att det är djupt andligt utvecklande att hjälpa folk med sina bolån är det ju bara tvångsvård som gäller. För eget vidkommande innebär tramsig reklam vissa problem i min vardag, enär jag av princip bojkottar alla företag som insisterar på att behandla mig som ett litet barn. Jag kan alltså i praktiken inte köpa någonting numera, vilket iof. gör det till en synnerligen miljövänlig princip. 

Och nu politik, tag ett djupt andetag. Partisekreterare Kent Persson kommenterar att Moderaterna har bytt logga: "Vår förnyelse bygger på att vi förnyar oss politisk och språkligt men också bildligt. Det är så vi kan visa väljare att vi är i rörelse". Herregud. H-e-r-r-e-g-u-d. Socialdemokraterna vill emellertid inte vara sämre, utan precis lika tramsiga, och har därför lanserat en "väcknings-app" som ringer upp folk på morgonen. Meningen är att den ska belysa arbetslösheten, och att inte tillräckligt många behöver gå upp med tuppen för att gå till jobbet. En invändning, dock; jag tänker mig att folk som blir väckta i arla gryning av Stefan Lövfen antagligen vaknar på så fel sida att de utgör ett avsevärt hot mot sina medmänniskor och därför gör bäst i hålla sig hemma, vilket förstås motverkar arbetslinjen. Åh snart är det val! Min respekt för alla normala människor som ids engagera sig partipolitiskt är faktiskt stor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar